vrijdag, 05 september 2014 20:23

Erepenning Maassluis voor Nico Ouwehand

| |

Donderdag 4 september 2014 was een gedenkwaardige dag voor ons sleepvaartmuseum. Nico Ouwehand nam na 33 jaar afscheid van het Nationaal Sleepvaart Museum.
In enkele speeches werden de verdiensten van Nico voor het museum belicht.

De burgemeester van Maassluis Koos Karssen gaf in zijn toespraak een opsomming van de vele activiteiten die Nico belangeloos in bijna 34 jaar voor het sleepvaartmuseum heeft gedaan. Een samenvatting:

Sinds 1981 maakt Nico Ouwehand met een korte onderbreking rond 1990 deel uit van het bestuur van het NSM. Ook gedurende de korte onderbreking van zijn bestuurslidmaatschap bleef hij als adviseur aan het museum verbonden.
Hij heeft in deze periode vele tientallen (wissel)tentoonstellingen samengesteld en opgebouwd. Ook schreef Nico voor het overgrote deel van de tentoonstellingen een tentoonstellingswijzer. Deze tentoonstellingswijzers bevatten altijd een schat aan informatie voor de bezoekers, maar evenzeer voor andere geïnteresseerden.
Dankzij zijn uitstekende netwerk in de wereld van de zeesleepvaart slaagde hij er in om unieke museale voorwerpen en documenten naar Maassluis te halen. Vaak werden deze voorwerpen en documenten, als schenking of in bruikleen, onderdeel van de collectie van het museum.
Ter gelegenheid van het 15 jarig bestaan van het museum in 1994 vervaardigde Nico Ouwehand een uniek boek over de tentoonstellingen in de afgelopen 15 jaar.
Mede dankzij zijn vele artikelen, foto's en bijdragen aan boeken over de zeesleepvaart onderhield Nico uitstekende contacten met de media en met de pers en is het museum veelvuldig positief in de publiciteit gekomen.

Dankzij zijn de inzet en langdurige inspanning voor Maassluis kreeg Nico Ouwehand van de burgemeester de penning en de oorkonde, die bij een ereburger van de Gemeente Maassluis behoren. Zijn vrouw Ria werd met vele bloemstukken in het zonnetje gezet. Dit was trouwens voor het eerst dat iemand wegens zijn verdiensten voor het museum ereburger werd.

Nico neemt ook plaats in de rij van ereleden van de Stichting Nationaal Sleepvaart Museum. Als cadeau van het Museum en haar vrijwilligers ontving Nico een I-pad met een gouden randje, want hij was GOUD waard voor het sleepvaartmuseum.

Maar gelukkig is aan alles toch geen volledig eind gekomen, want Nico blijft op de achtergrond aan het museum verbonden als secretaris van de Raad van Toezicht & Advies.

De receptie vond plaats op een zonovergoten middag en de vele belangstellenden op de Stadhuiskade konden, onder het genot van een hapje en een drankje, nog geruime tijd napraten.

\r\n