maandag, 22 augustus 2016 12:46

Special Rijn(sleep)vaart Vulcaan

VERENIGING DE BINNENVAART BRENGT SPECIALE VULCAAN-EDITIE UIT.
Wie had dat vroeger ooit kunnen denken? Op 1 januari 1968 fuseerden NRV en Vulcaan, de twee kemphanen uit de concerns SHV en Thyssen, die elkaar zo vaak nabootsten bij de introductie van nieuwe schepen of organisatievormen.' Dat schrijft Jan van 't Verlaat in een opmerkelijke uitgave van het blad van Vereniging ‘De Binnenvaart', want volledig gewijd aan rederij Vulcaan (uit: Schuttevaer).
Vereniging De Binnenvaart heeft in de reeks ‘Geschiedenis van de Binnenscheepvaart’ een speciaal magazine uitgegeven over N.V. Handels- en Transportmaatschappij Vulcaan. Dat heeft wel wat voeten in de aarde gehad voor de vereniging. “Al heel wat jaren leefde bij de vereniging de wens om ook over ‘de Vulcaan’ een publicatie samen te stellen. Struikelblok was echter dat er maar weinig archiefmateriaal bewaard is gebleven. Maar nu is het de vereniging dan VULCAAN XXIII Prinses Beatrixtoch gelukt om over dit bedrijf een speciale publicatie te maken”, aldus de vereniging in een persbericht. Het magazine telt 72 pagina’s met meer dan 100 afbeeldingen, waarvan sommige nog nooit zijn gepubliceerd. Er staan interviews in met verenigingsleden over hun herinneringen uit de tijd dat ze op sleepschepen van Vulcaan voeren. Voorts komen de pionierstijd van de duwvaart en de gastankvaart aan de orde in het blad, inclusief een vlootlijst. De sleepvaart staat centraal, mede omdat dit in 2016 het jaarthema van de vereniging is. Daarover is een expositie ingericht in het binnenvaartcentrum: de René Siegfried, liggend in het Wantij aan de Maasstraat in Dordrecht (open op donderdagen en de eerste zaterdag van de maand tussen 10 en 15 uur). Daar is tevens de Vulcaan-editie voor € 7,50 te koop. Bestellen kan ook via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of postadres Postbus 24066 – 3007 DB Rotterdam met vermelding van adres, waarna deze voor € 10,- (incl. portokosten) wordt toegezonden.