zondag, 15 maart 2020 11:11

Website geschiedenis Bureau Wijsmuller

bureau wijsmuller logoPer 15 maart 2020 heeft het Nationaal Sleepvaart Museum de website van Bureau Wijsmuller (https://www.bureauwijsmuller.nl/?Geschiedenis) geadopteerd en gehost. Voor degenen die deze website nog niet kennen: deze is een bezoek zeer waard, aangezien zij een prachtig overzicht biedt van de geschiedenis van de roemruchte rederij Wijsmuller. Zij bevat zeer gedetailleerde en uitgebreide verslagen van de wetenswaardigheden en lotgevallen van de diverse sleepboten die voor deze rederij hebben gevaren. Ook is veel beeldmateriaal opgenomen.

Door het Nationaal Sleepvaart Museum werd in het verleden ook uitgebreid aandacht geschonken aan de geschiedenis van Wijsmuller, met inbegrip van de gelieerde nautische activiteiten van Redwise en Goedkoop (tentoonstellingen nr. 8 (75 jaar Wijsmuller; 11-9-1981), 45 (Goedkoop; 17-5-2003), 50 (Wijsmuller; 27-5-2006) en 55 (Redwise; 27-3-2010).

In het kort de geschiedenis:

N.V. Bureau Wijsmuller werd in 1911 opgericht door Johannes Franciscus Wijsmuller.

In 1913 werd de eerste sleepboot, de “Holland” aangekocht en de tweede sleepboot de “Friesland” volgde al snel.

Binnen 10 jaar beschikte Wijsmuller over de grootste privé vloot van sleepboten ter wereld.

In 1921 telde de vloot 21 sleepboten en enkele vrachtschepen.

Op 25 februari 1923 overleed op 48-jarige leeftijd John. Wijsmuller en er was geen opvolger voor het bedrijf, zijn zonen zaten nog op school. En het ging snel bergafwaarts met het bedrijf. Onder druk van de banken werden de 4 beste sleepboten verkocht. En in 1935 was er bijna niets meer over van de oorspronkelijke vloot.

In 1936 werden de aandelen en het management overgedragen aan de gebroeders Goedkoop. Het enige wat overbleef was de naam Bureau Wijsmuller.

Na de Tweede Wereldoorlog richtten de zonen van John Wijsmuller de "Rederij Gebroeders Wijsmuller N.V." op, gevestigd te Baarn.

Halverwege de jaren vijftig werd de broers gevraagd om toe te treden in de directie van Bureau Wijsmuller N.V. in IJmuiden. Jan en Arthur Wijsmuller traden daarop in dienst van Bureau Wijsmuller. In 1961 slaagden ze er in om het volledige eigendom te verwerven van Bureau Wijsmuller N.V. Arthur Wijsmuller bleef als directeur aan en Jan Wijsmuller keerde terug naar Redwijs te Baarn.

Als gevolg van onenigheid hadden Jan en Bart Wijsmuller het bedrijf in 1968 verlaten toen Arthur Wijsmuller in 1972 plotseling overleed. Frank Wijsmuller, zijn zoon, volgde hem op als directeur van Wijsmuller.

In 1975 kwam 50% van de aandelen van Goedkoop Havensleepdiensten in bezit van Wijsmuller en aan het eind van de jaren 70 werd Wijsmuller 100% eigenaar van Goedkoop Havensleepdiensten.

Midden jaren tachtig ontstond er een crisis in de offshore industrie en met als gevolg een tekort aan werk en een overschot aan schepen. Een en ander leidde er toe dat in 1988 Frank Wijsmuller moest aftreden. Hij werd opgevolgd door Michiel Wijsmuller, zoon van de in 1958 overleden Toon Wijsmuller.

Wederom werd Wijsmuller door de banken gedwongen om schepen te verkopen en werden de zwareladingschepen in 1989 ver beneden hun waarde verkocht aan een beleggingsmaatschappij waarin o.a. Heerema participeerde.

In 2001 verkoopt Michiel Wijsmuller het bedrijf aan Svitzer. De naam wordt veranderd in Svitzer-Wijsmuller. In 2007 verdwijnt de naam Wijsmuller en blijft wereldwijd alleen de naam Svitzer over.