donderdag, 16 maart 2023 15:11

Kappie van Marten Toonder in het Nationaal Sleepvaartmuseum

Bliksiekaters! Wie kan daar zijn? natuurlijk! De stoere sleepbootkapitein van de Kraak uit de legendarische verhalen van Marten Toonder (1912-2005), de grootmeester van de literaire ondertekst-strip.
Jarenlang verschenen de Kappie-strips dagelijks door het hele land in de krant. Hele generaties knipten daarna braaf de losse afleveringen uit om ze vervolgens netjes in oude schoolschriften te plakken. Nog altijd kent iedereen heer Ollie B. Bommel en Tom Poes, maar Kappie is een beetje op de achtergrond geraakt. Geen wonder, al die 'onbescheiden klonterigheid' en 'dat gezever van die landkrabben' is niet aan de kapitein besteed! Liever kiest Kappie met de Maat en de Meester het ruime sop, terwijl hij intussen allerlei spannende avonturen beleeft.
Uitgeverij Stripstift, de Amsterdamse hofleverancier van de sleepbootavonturen, heeft op 18 maart 2023 een nieuw deeltje uitgebracht: het allereerste Kappie-verhaal!
Dit is in meerdere opzichten een bijzondere uitgave: het was de eerste na-oorlogse strip van Toonder; dit verhaal schreef en tekende hij helemaal zelf. En in het verhaal is de oorlog, die net voorbij was, nog zeer nadrukkelijk aanwezig. De laatste vijf pagina's zijn al in de jaren veertig verloren gegaan, en pas recent teruggevonden. Dit wordt daarom de eerste complete uitgave van dit Kappie-avontuur!
Om deze bijzondere gebeurtenis te vieren legde de Kraak op zaterdagmiddag 18 maart aan bij het Nationaal Sleepvaartmuseum in Maassluis. Daarbij werd o.a. een korte lezing gehouden door historicus Kees Ribbens en werd het eerste exemplaar officieel in ontvangst genomen. De middag werd besloten met een toepasselijke oorlam voor alle 'opvarenden'.