maandag, 05 juni 2017 15:26

NSM Nieuwsbrief mei 2017

In deze nieuwsbrief wordt aandacht besteed aan de volgende onderwerpen:

Beste lezers,

In deze Nieuwsbrief kunt u alles te weten komen over de giften die we de afgelopen maanden hebben mogen ontvangen, zoals het langdurig gebruiksrecht van een model van de stoommachine van de FURIE. Dan een goed verhaal uit Singapore door een echte Maassluizer over een sleepboot op station in het stoomtijdperk. Voorts: Dag van de Zeesleepvaart met vlootschouw Maassluis trekt 4000 bezoekers en: er is een nieuw boek verschenen over het wel en wee in de zeesleepvaart. Voor het vertonen van fotoseries is een nieuw fotoscherm opgeleverd in de Zeezaal-Havenzijde. Even wordt stilgestaan bij het afsluiten van de succesvolle expositie "FURIE 100 jaar".
Op 18 maart is de nieuwe wisseltentoonstelling van start gegaan. Het onderwerp, “Sleepboten op Station” en wat daarmee te maken heeft, heeft altijd tot de verbeelding gesproken. In de hoogtijdagen was  stationswerk vaak een gevecht met de elementen en werd er veel van de sleepbootbemanning gevraagd. De tentoonstelling gaat in op de vele aspecten van het stationswerk en wat de belangrijkste stationhavens waren. De onmisbaarheid van radiotelegrafie, om de schepen in nood te kunnen lokaliseren en met ze te kunnen communiceren en ook het Lloyd’s Open Form, de contractvorm waarmee het risicovolle werk naar waarde van de inspanning in een beloning in geld werd omgezet, worden belicht. De openingsbijeenkomst was in Museum Maasluis en de openingshandeling werd verricht door Kapitein Bert Kleijwegt die zelf lang op sleepboten heeft gevaren en dus het stationswerk in al haar aspecten aan den lijve heeft ondervonden. Tijdens het openingswoord hingen de aanwezigen aan zijn lippen toen hij anekdotes ophaalde wat het betekende om op station te liggen met het lange wachten met een eventuele bergingspremie in het vooruitzicht, het harde werken en het soms mislukken van een job. Voor de volledige tentoonstellingswijzer van  “Sleepboten op Station” opent u de volgende link: http://www.nationaalsleepvaartmuseum.nl/exposities/thema.
Tenslotte bieden wij u een kijkje op de mogelijke toekomstige wisseltentoonstellingen.
Wij kijken uit naar de komende maanden. Meer bezoekers is ons doel, en u kunt ons hierbij helpen door bijvoorbeeld deze nieuwsbrief te delen met uw familie en kennissen. U een heerlijke lente en zomer toewensend, zien wij u gaarne weer terug in ons aller Nationaal Sleepvaart Museum!

Karel Kaffa, voorzitter

Klik op de blauwe knop hieronder om de volledige tekst van de nieuwsbrief te downloaden.

Veel leesplezier toegewenst namens bestuur en vrijwilligers van het Nationaal Sleepvaart Museum en tot ziens in het museum!

Indien u daar prijs op stelt, kunt u van de mogelijkheid gebruik maken u te abonneren op de nieuwsbrief. U krijgt deze voortaan dan per e-mail toegezonden. U kunt dit kenbaar maken door ons een mailtje te sturen via de contactpagina van de website.